2013-11-11

Modernizacja budynku dworca PKP Łęczyca

W Łęczycy modernizowany jest budynek dworca kolejowego z 1925 roku. O budowie opowiedział nam pan Maciej Jarzębiak, Kierownik Budowy z ramienia firmy Skanska S.A.

Projekt zakłada przebudowę budynku i dostosowanie go do nowych standardów. Główne funkcje zostaną zachowane; na parterze pomieszczenia obsługi pasażerów (w tym m.in. poczekalnia, kasy, restauracja), na górze mieszkania lokatorskie. Zrekonstruowane zostaną rozwiązania architektoniczne, które przez lata uległy zniszczeniu. Te które się zachowały, poddane będą renowacji. Dworzec otrzyma nowe wyposażenie; tablice informacyjne, biletomat, bankomat i skrzynki bagażowe, ale powrócą też tradycyjne zegary z podświetlanymi tarczami.

 

Będzie to również okazja, aby dostosować dworzec i otoczenie do korzystania przez osoby niepełnosprawne.

 

Prace rozpoczęto w grudniu 2012, a potrwają do końca roku 2013.

 

Najważniejsze prace budowlane obejmowały wzmocnienie elementów konstrukcyjnych (ścian i stropów) oraz wyburzenie istniejących ścian działowych, aby zmienić układ pomieszczeń na obu kondygnacjach. Drewniane stropy wzmocniono wylewając płytę żelbetową, a wytrzymałość ścian poprawiono dzięki stalowym i prefabrykowanym nadprożom.

 

Elewacja będzie miała przywrócony wygląd z 1925 roku. Dach otrzyma nowe poszycie z dachówki ceramicznej.

 

Normy dotyczące izolacyjności wymuszają termomodernizację - dodatkowe ocieplenie ścian. Problemem w budynkach zabytkowych jest zwykle brak możliwości wykonania ocieplenia od zewnątrz ze względu na konserwatorską ochronę elewacji. W takim wypadku pozostaje ocieplenie od wewnątrz.

 

W budynku PKP Łęczyca wybrano ocieplenie lekkimi płytami mineralnymi Multipor. Firma Skanska stosuje płyty Multipor również w kolejnym rewitalizowanym obiekcie należącym do Fabryki Sztuki, na ulicy Tymienieckiego w Łodzi, a wcześniej wykorzystała je przy modernizacji kamienicy na ulicy Moniuszki.

 

Metoda jest prosta. Bardzo lekkie płyty o wymiarach 60 cm x 39 cm są przyklejane do ścian. Pan Maciej Jarzębiak zauważa, że chociaż firma podwykonawcza pierwszy raz stosowała ten materiał to prace zostały wykonane szybko, co jest zaletą w czasach kiedy dążymy do skrócenia procesów inwestycyjnych.

 

Skanska to wiodąca światowa firma zajmująca się działalnością budowlaną i deweloperską. Ma również doświadczenie w rewitalizacji obiektów zabytkowych.

 

Jest jedną z 500 największych firm na świecie (według rankingu magazynu "Fortune") i członkiem inicjatywy ONZ Global Compact.
Historia firmy sięga 1887 roku. Dziś Skanska to 57 tys. pracowników w Europie, Stanach Zjednoczonych i Ameryce Łacińskiej.

 

 

 

Karta inwestycji:

Czytaj także: