2013-10-11

Budowa II linii warszawskiego metra

Budowa drugiej linii warszawskiego metra. Najważniejsza stołeczna inwestycja. To powód aby wybrać nowoczesne rozwiązania i najlepsze technologie budowlane. 

Głównym wykonawcą jest spółka AGP Metro Polska. Podwykonawcą odpowiedzialnym za prace murowe i wykończeniowe firma Modzelewski & Rodek Sp. z o.o. Dzięki uprzejmości firmy Modzelewski & Rodek mogliśmy zobaczyć wykonywane przez nich prace na stacjach "Nowy Świat-Uniwersytet" i "Rondo ONZ". Stacja "Nowy Świat - Uniwersytet" jest najgłębszą ze stacji II linii metra. Od powierzchni terenu do poziomu peronu mamy 23 metry.

 

Konstrukcja stacji to ściany żelbetowe, ale również murowane. Na oficjalnym portalu poświęconym budowie drugiej linii metra budowametra.pl znajdziemy informację, że :"Ściany działowe wykonywane są z bloczków silikatowych oraz bloczków z betonu komórkowego. Są one mocne i doskonale chronią przed hałasem, a ich równa i gładka powierzchnia pozwala na dowolność przy doborze wykończenia."

 

Mieliśmy okazję przekonać się, że wszystkie ściany murowane wykonano z bloczków YTONG i SILKA. Zgodnie z zaleceniami projektantów zastosowano bloczki SILKA E18A klasy 20, SILKA E18 klasy 15 oraz YTONG 17,5 cm. Bloczki SILKA mają bardzo dobre parametry akustyczne i często są wybierane do realizacji obiektów użyteczności publicznej, domów i mieszkań. SILKA w odmianie A, ma parametry akustyczne jeszcze bardziej wyśrubowane.

 

Bardzo ciekawa jest metoda wykonywania ścian konstrukcyjnych stacji. Są to tzw. ściany szczelinowe. Najgrubsza ściana szczelinowa w Polsce znajduje się na stacji Powiśle i ma 140 cm. Do tej pory rekord należał do ścian podziemnej części hotelu Hyatt w Warszawie i wynosił 100 cm. Ścianę szczelinować wykonuje się etapami. Najpierw wykonuje się wykop o głębokości około metra, w którym wykonuje się zbrojone murki, tzw. murki prowadzące. Pomiędzy nimi wykonuje się głęboki wykop (jest to tzw. głębienie szczeliny) wypełniając go betonitem. Następnie wprowadza się do niego klatki zbrojeniowe i wykonuje betonowanie. Pełniejszy ilustrowany opis znajdziemy na stronie www.metro.waw.pl/ciekawostki-opisy/articles/slownik-budowniczego-metra-sciana-szczelinowa.html

 

Równie fascynującą technologią w budowie metra jest drążenie tuneli za pomocą maszyn TBM. Opis tej metody znajdziemy na stronie http://budowametra.pl/kategorie/technologia/

 

Dużo ciekawostek na temat budowy jest na stronie budowametra.pl/faq/ .

 

Warto powiedzieć kilka słów o firmie Modzelewski & Rodek. Firma wykonuje roboty budowlane zarówno jako generalny wykonawca, jak i wykonawca prac żelbetowych i wykończeniowych. Najważniejsze inwestycje to m. in. Hotel Sheraton w Warszawie, Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, biurowiec Warsaw Financial Center, biurowiec TUiR Warta w Warszawie.

 

Modzelewski & Rodek Sp. z o.o.
ul. Poleczki 35, 02-822 Warszawa
tel. (22) 531 65 55
www.modzelewskirodek.com.pl 

 

 

 

 

Karta inwestycji:

Czytaj także: